Friday 10 July 2009

Pengenalan Kesenian Islam




AI-Quran dan As-Sunnah Sebagai Sumber Kesenian Islam

Menurut Ismail Al-Faruqi, AI-Quran adalah sumber seni par excellence yang mencetus kesenian Islam[i]. Fakta ini adalah benar kerana menifestasi kesenian Islam atas dasar wahyu telah berlangsung berabadabad lamanya sehingga kini. Menifestasi ini dapat dilihat pada seluruh penghasilan umat Islam terdahulu dan sekarang. Terdapat hubungan akrab antara AI-Quran dengan hasil seni Islam di mana Al-Quran membentuk kesenian tersebut kerana adanya keupayaan mendidik atau sebagai satu bahan seni yang tertinggi yang didatangkan dari ‘atas’ sebagai rahmat kepada sekelian alam. Kenyataan ini tidak dapat disangkal kerana Allah menegaskan dengan firmanNya yang bermaksud:

Jika kamu ragu-ragu tentang yang Kami turunkan kepada hamba Kami, maka perbuatlah olehmu satu surah seumpamanya dan panggillah saksi saksi mu lain dari Allah, jika kamu orang yang benar (Al Quran, 2: 23).

Al-Quran adalah wahyu yang tidak mampu ditiru oleh manusia dan bersifat ‘segar’ dan sepanjang zaman. Sejarah Islam membuktikan bahawa setelah dicabar oleh Allah, mereka yang tampil untuk mencipta surah seumpama wahyu ini menemui kebuntuan. Kehebatan wahyu yang terus-menerus diemulasi oleh kaum Muslim bukan setakat sebagai panduan hidup tetapi juga sebagai bahan rujuk kepada kesenian Islam.

Menurut Ismail Al-Faruqi lagi, AI-Quran bukan bahan sastera yang mempunyai jalan cerita sebagaimana bahan sastera ciptaan manusia. AlQuran memberi khabar gembira, perintah, larangan dan harapan. Ternyata ia adalah wahyu Allah kepada kekasihNya untuk manusia yang disampaikan dengan perantaraan Ruhul Kudus melalui lisan Arab. AlQuran disusun dengan arahan Allah melalui Jibrail Alaihissalam bersama Nabi Besar tanpa patuh pada urutan sejarah dan hal ini membuat ianya sangat unik. Ayatnya bebas dan tidak tertakluk kepada kaedah prosa yang bersifat narratif sebagaimana terdapat dalam karya sastera ciptaan manusia. Ayat AI-Quran boleh bermula dengan pengkisahan, tiba-tiba selepas itu dengan ayat amaran, larangan dan sebagainya. Justru, AlQuran bukan ‘sastera’ yang bersifat organik yang terdapat klimaks dan anti klimaks walaupun ada bahagian-bahagian ayat bersifat demikian. Keseluruhan bentuk dan isi Al-Quran adalah sangat indah dan tinggi nilai sasteranya walaupun ianya bukan bahan sastera[ii]. Keadaan ini telah menampakkan Al-Quran itu bersifat mujarad kerana susunan, bentuk ayat, ketiadaan jalan cerita dan ayat berkenaan dengan konsep ketuhanan itu sendiri. Cara menggambarkan kesenian Islam inilah diselaraskan dengan apa yang diwahyukan Allah tentang ZatNya yang tidak menyerupai satu apapun[iii] oleh pengkarya Islam. Keadaan ini dikaitkan dengankududukanNya yang ‘Transedent’ yang terpisah, dengan alam tabii ciptaanNya
Waalaupun begitu ia berdaya menanggapi segala sesuatu sebagaimana firmainNya dalam terjemahan berikut:

“Dia bersama kamu di mana sahaja kamu berada”.
(Al-Quran, 57: 4).

Dalam hal ini, perlu jug disentuh berkenaan Nabi Muhammad SAW semasa hidupnya tidak berminat kepada seni lukisan bentuk berwajah asli atau bersumberkan alam tabi. Menurut Abul Hasan Ali An-Nadwi seorang pemikir Islam mengatakan bahawa kebencian Islam terhadap gambar dan patung sudah tersurat dari tindak-tanduk Nabi Besar. Diriwayatkan oleh Bukhary dan Muslim dari Aisyah r.a. mengatakan:

“Rasulullah SAW, Datang dari perjalanan. Saya menutup sebuah pintu dengan kain yang padanya ada gambar-gambar yang timbut (tamatsil). Baru sahaja Rasulullah SAW melihatnya, langsung beliau merobeknya dan muka beliau merah padam. Lalu berkata, “Hai Aisyah, manusia yang paling berat siksanya di hari kiamat ialah orang yang meniru bentuk ciptaan Allah”. Berkata Aisyah, “Kain tutup pintu ini kami potong-potong menjadi satu atau dua buah bantal.”

Ketidak kecenderungan ini mencerminkan tentangan beliau keatas seni yang berunsur figuratif hasil kefahaman beliau menjiwai AI-Quran. Nabi telah mengimbas penolakan terhadap naturalisma kerana beliau telah nampak kesan buruk kemudian hari. Di sini terdapat empat aspek utama yang membentuk kesenian Islam iaitu ayat Al-Quran itu sendiri, kehebatan AI-Quran dalam gaya sasteranya. wahyu-wahyu tentang Allah yang tidak mampu digambarkannya dan tindak balas Nabi terhadap hiasan berbentuk fuguratif yang berupa Sunnahnya. Aspek tersebut telah membentuk kesenian Islam yang umumnya bercirikan ayat Al-Quran yang lebih dikenali sebagai seni khat dan seni bersifat kemujaradan ataupun abstrak yang lebih dikenali sebagai arabes. Tegasnya dalam kontek seni tampak, kesenian Islam hanya dapat dibahagikan kepada dua unsur seni sahaja iaitu seni khat dan seni arabes. Unsur ini yang dikatakan sebagai unsur pemersatuan atau unsur yang memberi keseragaman kepada kesenian yang lain seperti seniruang, seni permaidani, seni ukiran dan sebagainya.
Unsur ini dikatakan sebagai unsur yang menyeragamkan kesenian Islam yang terdapat di seluruh ceruk rantau Islam tak kira di mana sahaja. Di sini terletaknya kehebatan unsur seni ini.
[i] Al-Faruqi, Ismail. (1999). The Culture Atlas of Islam, Macmillan Publishing company, New York.hlm.421

[ii] Al-Faruqi, Ismail. (1999). The Culture Atlas of Islam, Macmillan Publishing company, New York.hlm.421
[iii] Al-Quran, 42: 11

No comments:

Post a Comment