Friday 10 July 2009

Warna dalam Seni Bina Islam


Warna dan Bahan Binaan Dalam Senibina Islam

Kesenian awalan Islam diperingkat awal penyebaran Islam lebih bersahaja dimana faktor ‘kegunaan’ lebih ditekan dari keindahan. Masjid awal Islam mudah dari sudut binaan dengan teknik binaan yang tradisional. Permukaan tidak dikenakan dengan bahan yang Indah dan mahal . Masjid terawal sepertl Masjid Nabawi pada zaman sahabat,memakruhkan,perhiasan pada binaan, Masjid Kairowan dan Masjid lbn Tulun iaitu dua masjid yang dikira terawal dalam Islam mengenakan bahan dan bumi yang berwarna asli menampiIkan suasana yang hening. Kemewahan bahan dan warna dikenakan apabila Islam di zaman Umayyad mula berdepan dengan tamadun yang maju dalam binaan seperti tamadun Byzanten dan Parsi. Zaman Safawi dan Othmani senibina telah mencapai kecemerlangan dari sudut penggunaan warna dan bahan.

Hiasan permukaan dalam bentuk, corak dan tulisan adalah satu elemen penting dalam kesenian Islam yang menjadi penyatu kepada semua bentuk kesenian tampak seperti senibina, senilandskap, seniukiran, seramik, logam dan lain-lain. Hiasan permukaan adalah berbagai, dari yang mudah hingga yang komplek dengan kebolehan para pengkarya Islam memanipulasi bahan dan warna dengan sepenuhnya. Tujuan hiasan antaranya untuk menidakkan bahan atau menyembunyikan bahan dengan mengenakan jalinan dan warna pada permukaan. Secara umumnya hiasan ini menampakkan corak-corak yang infinit iaitu yang tiada berkesudahan yang menjadi tema utama dalam kesenian Islam.

Dalam senibina Islam di Andalusia dan Afrika Utara penggunaan jubin berwarna sebagai hiasan diapplikasi pada bahagian dinding bawah dengan motif geometri. Warna dan bentuk jubin adalah bebas. Bahan dari jubin dan stucco merupakan dua bahan yang umum digunakan di kawasan tersebut. Di Iran dan Asia Tengah pula jubin dan batu bata adalah dua bahan yang penting pada binaannya. Manakala di negara yang bergunung-ganang bahan dari batu banyak diguhakan. Di Asia Tenggara bahan dari kayu dan kadang-kadang batu digunakan dengan meluas pada binaan masjid dan istana.

Dinasti Umayyad.

Senibinanya banyak tertumpu di Bandar Damsyik di Syria sebagai pusat pemerintahan dan Palestin. Umumnya, penggunaan bahan hiasan pada permukaan binaan adalah dari marmar, jubin/mozek dan stucco. Mozek dan marmar digunakan pada permukaan luar dan dalam bangunaan masjid seperti pada Kubah Batu Karang(Dome of the Rock), MasjidiI Aqsa dan Masjid Besar Damsyik, manakala stucco di istana-istana. Struktur pada Kubah batu Karang adalah dari batu padat yang dilapisi dengan bahan hiasan sebagaimana disebutkan. Penggunaan warna dalam Kubah Batu, Masjid Aqsa dan MasjId Damsyik lebih menampilkan warna kehijauan berlatarbelakangkan warna coklat sebagaimana terdapat pada lengkungan dalamnya yang terdiri dari hiasan tumbuham yang agak ‘natural’. Umumnya hiasan mozek pada binaan yang tersebut adalah masih asli,

Dinasti Abassid

Senibinanya banyak mengalami kemusnahan kerana serangan Monggol. Bahan binaan umumnya dari ‘mud-brick’ dan batu bakar dan permukaan dilapisi dengan hiasan stucco.Terdapat juga bahan dari jubin berwarna. Penggunaan stucco begitu meluas
pada istana-istana yang menampakkan bentuk binaan berwarna ‘natural’. Istana Mshatta yang telah pupus di mana kesannya terdapat di Museum di German menampilkan penggunaan stucco dengan hiasan tumbuhan dan binatang. Masjid al-MutawakkiI dibina dari batu bakar yang menampakkan ciri warna coklat keputih-putihan pada keseluruhannya. Umumnya kegunaan warna dalam dinasti ini kurang diketahui.


Dinasti Safavid.

Mempunyai persamaan dengan dinasti Timurid dari sudut penggunaan bahan dan warna. Dinasti Timurid lebih berani dan kasar dari segi pengggunaan warna. Dinasti Safavid menampakkan sedikit terkawal dalam hal ini. Senibina Safawi menggunakan warna biru dan ‘turquoise’ pada permukaan binaan adalah popular dan meluas dengan di bangkitkan dengan warna putih, hitam hijau, dan juga kuning dan jingga. Masjid Shah bagi dinasti Safawi adalah contoh terbaik dalam penggunaan. Jubin yang ditampilkan dalam bentuk kaligrafi, flora dan geomeri. Pada Masjid tersebut jubin biru lebih ketara. Kecenderungan kepada menghiasi permukaan dalam dan luar dengan bahan jubin berwarna yang bersinar adalah satu identiti penting. Penggunaan jubin adalah pengaruh dari Timurid yang dipengaruhi oleh Cina.


Dinasti Othmani.

Dalam senibina ini warna batu ditampilkan pada bahagian luar. Disini menunjukkan penggunaan bahan dari batu adalah meluas dalam senibina Othmani. Senibina Othmani menampilkaan warna kelabu dan gelap pada pandangan luarannya. Bahagian dalam
binaan dihias dengan jubin di mana biru pekat dan hijau menjadi warna utama dengan disertai dengan warna ‘deep tomato red’. Kebanyakkan kesenian siramik yang lain menggunakan warna biru secara meluas. Terdapat juga bahan dari kayu menjadi
popular di zaman ini,


Dinasti Moghal.

Zaman Moghal di India menampilkan warna permukaan bangunan dengan sederhana dan terkawal iaitu tiada warna kesan kontras yang kuat lebih tertumpu kepada memberi kesan secara keseluruhan. Menampakkan kematangan dalam memanipulasi dan menggunakan warna. Penggunaan warna yang terhad ada kena mengena dengan penggunaan batu marmar putih atau batu bata merah yang memperlihatkan skema ‘monochrome’ seperti Taj Mahal di Agra dan Red Fort di Delhi.

No comments:

Post a Comment